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Tuesday, 7 May 2013

क्या हूँ मैं ?



कलाई से कांधों तक आभूषित 
एक नारी का प्रतिमान 
मोअन-जो-दाड़ो में दबा 
मेरा अनकथ संसार 
क्या हूँ मैं ?
पन्नों में सिमटा .....
मात्र एक युगीन वृत्तान्त ??? 

खोया सारा समर्पित अतीत 
लक्ष्मण-रेखा के पार 
अग्नि भी जला ना पायी 
एक संशय का तार 
क्या हूँ मैं ???
युग-युग से पोषित मानस में 
मर्यादा का प्रचार ???

इच्छा-प्राप्ति से संलग्न 
आशीष में बसा श्राप 
सप्त वचन के उपहास से 
बिंधा आत्म-सम्मान 
क्या हूँ मैं ?
धर्म-युद्ध पर आरोपित 
मुर्ख अहंकार का प्रतिकार ???

देवी से दासी तक झूलता 
एक अनसुलझा विचार 
सदी दर सदी स्थापित 
मानवता का संस्कार 
क्या हूँ मैं ?
बाज़ार के अनुरूप बदलता 
(चित्र गूगल के सौजन्य से)
मात्र एक उत्पाद ???



13 comments:

  1. देवी से दासी तक झूलता
    एक अनसुलझा विचार
    सदी दर सदी स्थापित
    मानवता का संस्कार
    क्या हूँ मैं ?
    बाज़ार के अनुरूप बदलता
    (चित्र गूगल के सौजन्य से)
    मात्र एक उत्पाद ???
    ,बहुत सुन्दर प्रस्तुति
    डैश बोर्ड पर पाता हूँ आपकी रचना, अनुशरण कर ब्लॉग को
    अनुशरण कर मेरे ब्लॉग को अनुभव करे मेरी अनुभूति को
    latest post'वनफूल'

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  2. वर्तमान का सच
    गहन अनुभूति की रचना
    सुंदर
    बधाई

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  3. आत्ममंथन की सुन्दर अभिव्यक्ति.

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  4. शिखा : महाभारत में यक्ष प्रश्न काफी प्रसिद्ध है .यह रचना मुझे यक्षिणी प्रश्न समान लगते है.सदिओं से मिली वेदना की विरासत का ताज़ा अश्क....!! अदभुत.

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  5. कितने रूपों में झूलती है नारी ... पर हर युग में नारी के महत्त्व को नकारना संभव ही नहीं ...
    लाजवाब रचना ...

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  6. नारी सचमुच अनेक रूपों वाली होती है, सुन्दर कृति.

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  7. बेहतरीन



    सादर

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    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

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  8. अत्यंत भावपूर्ण रचना... वाह !

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  9. तिवारी जी की प्रतिक्रिया इतनी सघन है कि इसको सहेज कर रखना मेरे लिए किसी ईनाम से बेहतर लगा मुझे ...........वे किसी ब्लॉग पर कभी नहीं जाते ...इसलिए इसे सहेजने का यही तरीका समझ आया ...पाठक इसे अन्यथा न लें ...
    Vinod Tewary Shikha, it is an absolutely marvelous poem. You are really skilled in composition of thoughts and words. Your similes and metaphor are so perfect that they give a shape to the ideas that literally materialize. It is a very clean depiction of an otherwise painful theme without explicit tears. The first line: Naaree kaa pratimaan - sets the theme of the poem and defines the infinite expanse of a personality which is always misunderstood and suppressed. Many poems have been written on this theme but your exposition is unique and very effective. The question "kyaa hoon main" is seeking an identity without complaining. After that every word is a detailed story and a powerful statement. The image starting with कलाई से कांधों तक आभूषित, Mohan-jodaaro mein dabaa huaa indicates that it is not just a contemporary issue - it has been suppressed since ancient times. What makes it particularly effective is that Mohanjodaaro is the symbol of human root civilization. In that context अनकथ संसार is a beautiful expression along with पन्नों में सिमटा मात्र एक युगीन वृत्तान्त.

    In terms of style, every antara ends with a question and the previous lines of the antara set the context of the question and add to its meaning. For example in the second antara: युग-युग से पोषित मानस में मर्यादा का प्रचार? is a question which is asked in the context of Lakshman rekhaa; and 'yug yug se', as I wrote in the previous para, it reiterates the symbolism of Mohanjodaaro. Maryaadaa kaa prachaar itself is wonderful expression.
    In the next antara "धर्म-युद्ध पर आरोपित मुर्ख (Moorkh, not murkh) अहंकार का प्रतिकार" conveys so many stories, so many human prejudices, and "moorkh ahankaar" is really the basis of the whole tragedy. Very well expressed.
    I always like this style that you use (and also Raunaq and Parul) that in the last antara you come back to the context with which you started. It underlines the whole spirit of the poem. For example you wrote in the last antara "सदी दर सदी स्थापित मानवता का संस्कार". This expression reinforces the symbolism of Mohanjodaaro, Lakshman Rekha, yug yug se poshit maryaadaa". As I wrote earlier, it emphasizes the fact that this issue is not just contemporary - it is intertwined with the whole foundation of so-called civilization. All this leads to the final question: क्या हूँ मैं ? बाज़ार के अनुरूप बदलता मात्र एक उत्पाद?
    That question hurts because it carries the whole power of poetry.
    It is an example of the fact that the power of poetry lies in its subtlety, symbolism, and its lyrical composition.
    In short, it is a wonderful poem. My compliments.
    Yesterday at 5:59am · Like · 2

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  10. वाह...
    बेहद सशक्त और सुन्दर अभिव्यक्ति....

    अनु

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